Voda v číslech v souvislosti s lidským tělem

Voda v souvislosti s lidským tělem hraje svou neodmyslitelnou životaschopnou roli. Průměrné množství celkové tělní vody u dospělého člověka zaujímá 45 – 65% jeho celkové hmotnosti, přičemž ve stáří se hodnota drží na dolní hranici tohoto procentuálního rozpětí.
U dětí je podíl celkové vody v organismu vyšší, u novorozenců dosahuje až 75%. Co se týče našich tělesných struktur již konkrétně, tvoří voda například 75% mozku, 83% naší krve, 22% našich kostí a více než 75% našich svalů. Svalnatější lidé mají tedy vyšší podíl tělesné vody, neboť svaly obsahují téměř třikrát více vody než naše tuková tkáň.

Člověk denně vyloučí přibližně 2,5 litru vody močí, stolicí, dýcháním i kůží. Aby tyto ztráty doplnil, musí vodu přijímat z nápojů, stravy (jídlem přijmeme denně kolem 500 – 1000ml) a asi 1/3 (250 – 400ml) si organismus sám vyrobí svými vlastními metabolickými procesy. Tomuto efektu rovnovážného příjmu a výdeje říkáme vodní bilance. Pokud tekutiny do těla nepřijímáme, konkrétně organismus člověka vydrží bez příjmu tekutin pouze 2-3 dny, pak hrozí v krajních případech i život ohrožující stavy dehydratace organismu. Už při dehydrataci v rozsahu 1-2% ztráty vody z celkové tělesné hmotnosti dochází k poklesu výkonnosti o 5-10%. Pokud dojde ke ztrátám tekutin odpovídajícím poklesu tělesné hmotnosti o 3-6 %, snižuje se fyzický výkon až o 20-45%.

Potřeba příjmu tekutin nápoji a stravou:

  • 0-3 roky: 105-110ml/kg tělesné hmotnosti (dále jen „th“)
  • 4-7 let:70-75ml/kg th
  • 8-10 let: 60-70ml/kg th
  • 11-15 let: 50-60ml/kg th
  • 16-65let: 30-45ml/kg th
  • věk 65+ : 30-35ml/kg th

Zvýšená hodnota je doporučením pro příjem při vyšší fyzické aktivitě nebo při vyšší okolní teplotě prostředí (v létě a při pobytu v prostředí s teplotou vyšší než 25°C).

Orientační ztráty vody lidským organismem:

Při normální průměrné okolní teplotě (ml/den) V horkém počasí (ml/den) Během delší těžké fyzické práce (ml/den)
kůží 350 350 350
dýcháním 350 250 650
močí 1400 1200 500
potem 100 1400 5000
stolicí 100 100 100
celkem 2300 3300 6600

Zajímavost: zastoupení vody v různých potravinách:

Meloun 94%
Mléko 87%
Pomeranč 86%
Brambory 80%
Kuřecí maso 63%
Hovězí maso 47%
Chléb 36%
Cukr 0,5%
Máslo 20%
Hlávkový salát 96%
Salátová okruka 95%
Červená řepa 85%
Jogurt bílý (3,5% tuku) 88%
Sýr polotvrdý (45% tuku v sušině) 47%
Vejce slepičí 73%
Cornflakes 4%
Těstoviny vařené 69%
Banán 72%
Mandle 2%
Olej olivový 0,1%
Avokádo 77%
Kuřecí prso bez kůže dušené 74%
Mango 81%
Brokolice 90%
Tvaroh polotučný 82%
Čočka (v suchém stavu) 8%
Kakaový prášek 15%
Rohlík pšeničný 31%
Šunka vepřová průměr 70%
Losos čerstvý 66%
Tofu natural 74%

Bc. Martina Korejčková, DiS.
reg. nutriční terapeutka, Plzeň
č.: +420 721 634 113
www.martinakorejckova.cz